Noget skete. Jeg havde et voldsomt behov for at læse noget nyt. Ikke blot en ny bog, af en for mig, ny forfatter, men en helt ny genre. Eller en genopdage en gammel genre, som jeg ikke har læst i årevis. Væk med de episke romaner, de historiebårende dramaer, ind med noget andet. Noget letfordøjeligt, noget skamløst underholdende.
Enter Olen Steinhauer og min gamle flamme: Spionromanen. Åh,
spionromanen. Den helt egensindige, sindrigt nørdede, top-paranoide forgrening
af kriminalromanen. Hvor hver en bevægelse, hver en sætning, hvert et ord er
nøje overvejet, udført og altid har en dobbeltbetydning. Trust no one!
Mine referencer på feltet hedder naturligvis John le Carré og
Len Deighton med en lille smule overvægt til Deighton. Ikke fordi han er bedre
end le Carré, men fordi jeg gik for tidligt i gang med sidstnævnte og formeligt
druknede i hans hundesvære og kringelkrogede plots. Deighton, der i mod, havde
altid et menneskeligt aspekt med i bøgerne om hans helt MI5-agenten Bernard
Samson. De tre trilogier han skrev med ham i hovedrollen handlede i ligeså høj
grad om kærligheden mellem Samson og hans kone, som de handlede om den kolde
krigs beskidte spil.
Både le Carré og Deighton må siges at være ligeværdige kombattanter
i sværdvægtsfighten om kongekronen inden for genren. Men Steinhauer snapper dem
i haserne som prinsen. En ny og moderne fortolkning af genren, som i
Steinhauers hænder ikke har brug for den kolde krigs paranoia og fastlåste
fjendebilleder, men som ubesværet portrætterer det fragmentariske og ikke mindre
dødsensfarlige spil, der omgiver en til tider svært definerbar og ofte usynlig fjende. Ikke i skyggen af murens fald, men i skyggen at
tvillingetårnene, der som fantomskygger lurer over USA og resten af verden.
The Tourist er amerikanske Steinhauers første bind i serien
om CIA-agenten Milo Weaver. En ”Tourist” er slang for en af den slags
superhemmelige agenter der turnerer kloden og udfører det beskidte arbejde for
the agency. Som aldrig får ros for deres succeser og som ingen vil kendes ved
hvis det ender i fiasko. Milo Weaver er en Tourist og en af de mest delikate
hovedkarakterer jeg har haft mellem fingrene. For gammel til jobbet, egentligt
pensioneret til et desk-job og modvilligt, meget modvilligt bliver han så suget
ud i felten igen og væk fra sin elskede kone og steddatter. Det handler om
jagten på en muldvarp i CIA. Naturligvis ender Weaver med at være den jagede i
stedet for jægeren, sådan som det så ofte gør i denne genre. Der skal ikke
røbes mere og andet her på blog’en end, at ”The not-so-accidental tourist” Milo
Weaver må se at komme i form i en fart, hvis han skal overleve chefernes
kyniske rænkespil.
Steinhauer skylder sine læremestre meget. Plotforståelse,
opbygning og velplacerede huller i narratologien har han alt sammen lært af de
eneste(bedste) to. Han er blot en hurtigere og mere populær udgave af mestrene.
Hans plot er overskueligt, det har man aldrig kunne beskylde le Carré og
Deighton for og han pakker sin historie pænt ind med sløjfer på. Samtidig er
han ikke bange for at aflive en bærende karakter meget tidligt for at ryste
posen en smule. Det fungerer fabelagtigt alt sammen, men man ender alligevel
med følelsen af lige at have indtaget en light-udgave af le Carré eller Deighton.
Men på et punkt overstråler prinsen alligevel kongerne: Milo Weaver. Det er satme
en sprød hovedkarakter vi her har med at gøre. Et helt menneske med fejl og
mangler og masser af kærlighed. Et menneske, som en mærkværdig barndom og ønsket
om at gøre en forskel, har smidt ud på en togtur uden returbillet. Han kan
stige af i ny og næ og håbe at hans familie er der for at se ham på stationen,
men han kommer altid om bord på toget igen, hvad enten han vil det eller ej.
Stig på Steinhauer-toget. De slås, dræber og lyver. De drikker
og tager stoffer, og ind i mellem alt dette formår de lejlighedsvis at overbevise
sig selv om, at den frie verden er værd at slås for. Alt i mens læseren, og det
er dig, er fremragende underholdt. Bliver det meget bedre end det? Det tror jeg
ikke, det gør.
Kunen du tænke dig at læse mere om Olen Steinhauer, så klik her.
Kunen du tænke dig at læse mere om Olen Steinhauer, så klik her.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar